Tuesday, May 29, 2012

Barang Dapur

+Assalamualaikum+
+ H Y E+


Smlm dekat dgn kawasan perumahan aku ade pasar malam..( ade yg panggil pasar lambak ). Aku dgn housemate aku gigih nak pergi pasar nak beli brg dapur (mcm mak-mak kennn…) . Lately rajin nk masak utk dinner. Sbnrnye kalau slalu masak, jimat tau. Tak caye sudah.. hehe.

Slalunye memang aku yg akan jd driver la if nk gi pasar ni. Sbb housemate aku tu penakut skit bawak kete, lagi2 kat tempat yg mencabar , byk kete ni.  ^_^ Tapi parking mmg susah la nak dpt. Lagi pukul 6- 8pm. Mmg waktu peak org gi pasar kan..( utk org2 yg keje mcm aku ni la..org lain aku taktau). Dah dpt parking, trus excited lari-lari anak gi psr. Tp dlm otak ni sibuk  fikir nak beli ape. Bape byk. Hehe.Jalan-jalan seround dulu then baru decide nak beli ape..Dpt ler beli sayur,bawang,lada,kentang,telur (x igt beli ape lagi..) Yg best kt pasar ni, sayur & buah-buahan die nampak fresh.. tgk sayur2 die geram je…rase nk beli semua.. Mcm dh byk beli tp sbnrnye main lauk (ikan/ayam/daging) tak beli pon sbb tgk yg ade mcm xbape nk selera…hihihih.Decide nak beli kat Pasaraya Sulaiman feberet kami tu..

Masa kitorg tgh beli ikan masin, ade makcik tu siap bagi petua. Asalnye kitorg tnye akak kedai tu, ni ikan ape.. (malu bertanya sesat jalan..) Rupanya ikan yg kitorg amik tu namenye Ikan Kurau…Ni lebih kurang la yg kitorg borak ngan makcik tu..

Aku : Kak, ni ikan masin ape?
(akak tu tak jwab lagi, acik ni dh tlg jwb)
Acik : Oh, ni ikan kurau.. Sedap kalau goreng, satu taman boleh bau…
Aku : oooo..
Acik : Kalau mkn ni dgn bubur kosong pon sedap.
Aku : Iye? Sdpnye… (motif?)
Acik : Tapi kalau org bersalin tak boleh makan. Nanti hanyir.
Aku : Erk….oooo (teringat kat sorg budak tu..senyum nakal..)
Acik : Tapi kalau nak jugak, kene titik kan black pepper.

Aku & housemate , angguk2 dan senyum je… pastu trus bayar & blah sbb taktau nak respon ape… =p Sbnrnye nak je tnye, nak titik cmne…tp segan. =p

Regards,
SOFIE

No comments:

Post a Comment