Wednesday, January 14, 2015

Cara Memasak di Dapur

+Assalamualaikum+

Hahh. Tajuk macam iye iye je tu. Walaupun ku masak didapur bukan hari-hari tapi tetap jugak nak cerita topik ni. Harap-harap ade la orang yg sama perangai or gaya macam aku ni.

Ni aku cerita style / cara aku memasak. Bila nak mula, aku suka siap2 kan potong / siang / sediakan semua bahan dulu depan mata. Kata lah aku nak masak 2 jenis lauk, aku akan prepare semua bahan sekaligus. Maksudnya kalau dedua lauk nak guna bawang yg di tumbuk, aku siap2 tumbuk dedua then baru start masak. Aku akan simpan mana-mana yang tak nak dipakai time masak. Contohnya kalau ade lebihan sayur yang taknak dimasak, aku terus simpan. Lepas tu bila dah mula masak, ape je bekas or perkakas yg aku pakai aku akan terus cuci. Tak melonggok dalam sink and basuh kendian. Entahla, aku jenis tak tenang kalau nmpak byk benda nak dibasuh. So kalau sikit2, by the time siap masak, semua dah siap basuh. Tinggal nak hidang je.

Tapi ade je orang-orang sekeliling aku yang lain style memasak. Ade yang prepare bahan utk 1 lauk dulu then br proceed utk yg no 2. Ade yg suka kumpul dulu bekas yg perlu dicuci sampai habis masak, baru kemas. Ade yg jenis boleh prepare dan masak sekali jalan...
Macam-macam lah...

Tak kira la macam mane pon. Tak de pon yg salah atau betul. Cara je yg membezakan. Yang penting korang especially yang perempuan, make sure la korang pandai masak k. Hehe.



Peace & Love,
Sofie

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment