Saturday, January 17, 2015

Ikan bilis goreng bawang cili padi

+Assalamualaikum+

Harini aku teringat-ingat pasal ikan bilis goreng bawang cili padi ni. Makan dengan nasi panas dan kicap manis.. Sedap nye... Kebetulan harini takda orang kat rumah. Aku pun malas nak masak heavy2. Pair kan dengan ayam goreng.

Senang je nak masak ni. Kalau kirang tak reti masak pon konfem jadi and sedap. Aku share kan resepi cara aku masak. Maybe orang lain ade cara yg lain.. Ni utk portion seorang or dua org makan.



Bahan-bahan :
Segenggam ikan bilis yg dah dibersihkan
2 ulas bawang putih
2 biji bawang merah saiz sederhana
10 biji cili padi
Asam jawa
Gula
Minyak masak




Cara masak :
1- Hiris cili padi dan bawang. Utk bawang merah aku suka hiris halus-halus. Kalau nak guna cili biasa pon boleh. Tapi kurang 'kick' lah sbb tak pedas sgt.

2- Goreng ikan bilis hingga garing. Make sure api tak terlalu besar untuk elakkan ikan bilis cepat hangus. Ikan bilis hangus tak sedap. Bila dah garing, angkat dan toskan minyak.

3- Kurangkan minyak dalam kuali yg menggoreng ikan bilis tadi. Anggaran dalam 3 sudu makan. Tumiskan semua bawang dan cili api yang dihiris tadi.

4- Tambahkan sedikit air asam jawa dan gula. Aku tak masukkan garam sebab ikan bilis dah sedia masin.

5- Bila bawang dah start layu, masukkan ikan bilis. Gaulkan untuk seketika. Dan siap untuk dimakan.

Senangkan? Selamat mencuba. Pasti berselera. Buat ratah pon sedap...



Peace & Love,
Sofie

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment