Friday, November 14, 2014

Cabut gigi bongsu : Part II

+ Assalamualaikum +

Haritu punya kisah cabut gigi ade sequel tau. Aku kan cakap tak berapa sakit. Memang tak sakit tapi tetibe lepas aku makan bubur petang tu , bleeding non-stop. Memula ingatkan biasa ja. Aku pon beriya la gigit gauze balik nak stop kan bleeding tu. Tapi setiap kali tukar gauze, aku tgk darah mcm berketul dan habis basah . Merah gelap. Aku tgk pon mcm nak pengsan. Beriya la aku minum ais n kemam ais nak stop kan bleeding.. 

Aku mmg tak rasa sakit tapi sampai ke esok paginya darah tu tak stop. Aku tido pon sejam2 bangun. Mmg bila bgn , boleh rasa darah bertakung kat mulut. To make it worst , aku kumur nak hilangkan darah tu. Tak boleh yer adik2 kumur2 klu lepas cabut gigi.. Hehe. Tapi dah panik kan. Pagi2 buta plak tu. Haha... Aku mmg tahap dah taktau nak buat ape la satu malam tu. Google sane sini cari camna nak stop kan bleeding tu. Tapi x berjaya pon. Gauze pon sampai abis. 

Lepas Subuh tu aku ckp kt ayah aku suruh hantarkan kat hospital nak jmpe dentist tu balik. Pkul 8 aku dah terpacak kt situ. Tapi rupenye hari tu sepatutnye takde amik out patient. Aku dah pasrah dah. Tapi nasib nurse tu baik, aku rs die text dentist smlm yg cabut gigi aku. And dentist tu pon dtg. Tak salah aku dgr, ms tu die kat dewan bedah kot.. Sorry la doc, i dah nak pengsan tgk darah sendiri ni.. Hihihi.

Dentist tu check gusi aku dah bersihkan bleeding tu. Aku rs die letak ubat beku kan darah kot. Die ade cakap tp aku tak berapa nak dgr. Dentist ni jenis cool giler. Layan je ape aku ckp. Sampai cerita aku google mlm tu pon die tau. Haha. Lps dlm 10 minit die cek blk gusi aku tu n bleeding dh stop . Then die ckp nak jahit gusi aku tu takut bleeding balik. Aku dh cuak dah ms tu. Agaknye die prasan, terus cakap, tak sakit la. Hoiihh...lega 1%. Tapi mmg x berapa sakit, cume bile die cucuk bius tu je sakit.huuu..

Dah settle tu, die brief la cmne nk berus gigi time berjahit ni. Die suruh pakai berus gigi kanak-kanak yg kepala kecil tu. Kene jaga makan. Tak boleh makan/minum benda panas. Jgn berkumur. Jgn minum pakai straw. Untuk kalini pnye rawatan aku kene bayar RM5 je. Murah kan? Tapi service tip top! So aku ade next check up 24/11. Oh btw, jahitan gusi aku ni jenis yg akan bukak sendiri.Tak payah dtg balik utk bukak.

Bile dah balik tu, mcm biasa la aku relax lagi. Tapi start tghari tu aku dah start sakit kepala. Tak sure sbb jahit ke or sbb aku tak tido semalamnya. Mmg sakit tahap berdengung. Makan pain killer, mandi n tido pon x dpt hilangkan sakit. Esoknya still sakit lagi plus badan aku dah start seram sejuk. Mmg tidoooooi je sepanjang hari. Mak aku suruh pegi klinik, tp aku tak larat n malas. The next day nye baru aku gi klinik. Doc bagi ubat demam, antibiotik & ubat kumur. Alhamdulillah getting better...

So, pengalaman pertama cabut gigi bongsu ni , macam-macam aku rasa. Nasibla aku kat umah family. Kalau sensorang, mau nangis aku oi.. 


Love,
Sofie


No comments:

Post a Comment